Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

PSYCHOLOG - Dlaczego dzieci kopią i biją?

Wbrew powszechnemu myśleniu, dzieci nie są agresywne dlatego, że chcą nam zrobić krzywdę, są złośliwe, czy- znienawidzone przeze mnie słowo- „niegrzeczne”. Dzieci za pomocą agresywnych zachowań realizują niektóre ze swoich potrzeb np. obniżają napięcie i regulują nastrój. Naszym celem nie powinno być wygaszenie zachowań, a poznanie ich przyczyny i nauka zaspakajania potrzeb dzieci we właściwy sposób. Wtedy istnieje szansa, że trudne zachowania ustaną same w naturalny sposób.
Płaty czołowe, które są odpowiedzialne za myślenie przyczynowo-skutkowe, planowanie i przewidywanie konsekwencji dojrzewają do 25 roku życia, więc nie można oczekiwać od dziecka, że będzie umiało kontrolować swoje zachowanie w taki sposób, jak robi to dorosły.
Rodzicu, zanim zaczniesz działać, zastanów się, jaka niespełniona potrzeba kryje się za zachowaniem Twojego dziecka. To ty jesteś detektywem, pytanie o to dziecka jest bezcelowe. Powodów, dla których dziecko zachowuje się agresywnie, jest wiele. Być może jest zmęczone nadmiarem bodźców, za dużo się wokół niego dzieje i nie umie sobie z tym poradzić? A może dochodzi do głosu jego potrzeba autonomii- dziecko chce w ten sposób pokazać, że jest samodzielną jednostką, której zdanie również powinno być brane pod uwagę? Może przyczyną jest brak ruchu lub nieumiejętność nawiązywania relacji w inny sposób? Niekiedy dzieci- zwłaszcza te młodsze- nie potrafią wyrazić słowami tego, jak się czują, co doprowadza je do frustracji, a ta prostą drogą prowadzi do agresji. Czasem powodem takich zachowań jest również zwykła ciekawość dziecka, w jaki sposób określonym zachowaniem może wpływać na świat. Być może jego zachowanie wynika z potrzeby bliskości, a nawiązane agresywnego kontaktu jest najszybsze albo przeciwnie- potrzebuje chwili samotności i tylko w taki sposób jest sobie w stanie ją wywalczyć? Proszę pamiętać również, że dzieci naśladują dorosłych, więc jeśli rodzic bije dziecko, to dziecko też będzie biło. 

Kiedy poznamy przyczynę i zrozumiemy uczucia dziecka, możemy przejść do działania. Zainspirowana szkoleniem psycholog Oli Belty- Iwacz chciałam Państwu zaproponować jej metodę BSKR:

B- bezpieczeństwo 

S- stop 

K- koregulacja

R- rozwiązanie

Bezpieczeństwo, czyli użycie siły do przytrzymania, przeniesienia, zablokowania ruchów dziecka, które mogą zrobić krzywdę jemu lub osobom w jego otoczeniu. Zasada jest taka, że użycie siły powinno nastąpić tylko w sytuacji zagrożenia i powinien to być uścisk silny, spokojny, ale też pełen miłości- nie szarpiemy dziecka po to, żeby zrobić mu krzywdę, tylko przytrzymujemy, by właśnie temu zapobiec. Kiedy zagrożenie mija, natychmiast puszczamy.

Stop, czyli krótki komunikat przekazywany dziecku. Przypominamy dziecku zasady w krótki, stanowczy i spokojny sposób: „Nogi nie służą do kopania”. Komunikat musi być zwięzły, bo dziecko w tak wielkich emocjach nie zrozumie niczego innego. 

Koregulacja- kiedy dziecko zaczyna się uspokajać, możemy zaproponować mu przytulenie lub po prostu bycie obok. Nie dotykamy go, jeśli tego nie chce, ale jesteśmy przy nim i towarzyszymy mu w jego emocjach, okazując dla nich zrozumienie, a jednocześnie przypominając zasady: „Jeśli musisz wstać rano, a masz ochotę jeszcze pospać, to możesz być zła, ale nie wolno bić”.

Rozwiązanie- kiedy wybuch już minie należy zaproponować dziecku alternatywny sposób zaspokojenia potrzeby, po uprzednim zastanowieniu się, jaka ona jest. Nie robimy tego, będąc bezpośrednio w sytuacji wybuchu dziecka, ale później, kiedy emocje nieco ostygną. W wolnych chwilach ćwiczymy z dzieckiem akceptowalne sposoby radzenia sobie ze złością. Istnieje szansa, że przy jednym z kolejnych wybuchów dziecko przypomni sobie to, czego nauczyło się wcześniej, a jeśli nie, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy to my mu o tym przypomnieli.

Data dodania: 2023-02-28 09:57:46
Data edycji: 2023-02-28 10:00:57
Ilość wyświetleń: 1459

Regionalizm

Wejdź i dowiedz się więcej o regionalizmie

Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy, zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!

Więcej informacji

Informacja

Rozbudowa sali gimnastycznej - relacja z placu budowy

Więcej informacji

"Nie dla szkoły się uczymy, lecz dla życia"

Cytat
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej