Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

PSYCHOLOG - wpływ telewizji na dzieci

PSYCHOLOG - wpływ telewizji na dzieci

Dlaczego należy ograniczyć dzieciom korzystanie z urządzeń mających ekrany (tv, komputer, telefon etc.)?

 

Przede wszystkim powinniśmy zadać sobie podstawowe pytania:

Czy szum telewizora wypełnia mieszkanie od rana do wieczora? Czy telewizja towarzyszy rodzinnym posiłkom, uroczystościom i wszelkim aktywnościom? Jeśli odpowiedź na oba pytania brzmi tak, a ulubioną formą rozrywki rodzinnej jest granie w gry komputerowe lub wspólne przesiadywanie przed telewizorem, to pora zmienić nawyki. Dzieci naśladują dorosłych- by uwierzyły, że są inne, lepsze sposoby na relaks, musimy im to pokazać na własnym przykładzie!

 

Wpływ telewizji/ komputerów na funkcjonowanie dzieci jest ogromy:

  1. Oko małego dziecka powinno się uczyć obrazu trójwymiarowego, zdecydowanie nie jest przyzwyczajone do oglądania obrazów płaskich.
  2. Dzieci mogą być przestymulowane – po długim oglądaniu obrazów na ekranie lub monitorze są pobudzone, dłużej zasypiają i nie wysypiają się.
  3. Dzieci, oglądające dużo telewizji/ przesiadujące przed monitorami, mogą mieć większe problemy z koncentracją i uczeniem się, niż dzieci którym te aktywności ograniczano lub całkowicie jej zaniechano.
  4. Oglądanie TV to bierny odbiór ruchomych obrazów (około 24 klatki na sekundę – to ogromna stymulacja dla siedzącego przed ekranem dziecka!). Nie rozwija wyobraźni, ani kreatywności.
  5. Badania wskazują również na zwiększenie problemu otyłości u dzieci, ze względu na silny wpływ reklam (czekoladki, niezdrowe jedzenie itp.). Ale wynika także z prostej arytmetyki – im więcej czasu spędzamy przed telewizorem, tym mniej mamy ruchu fizycznego. Zdarza się również, że takie dzieci będą wybierać w przyszłości raczej statyczne aktywności, niż dynamiczny ruch.
  6. Problemy z zachowaniem. Wynikają głównie z treści, jakie udostępniamy dzieciom – zwłaszcza jeśli oglądają programy (jak choćby liczne kanały dla dzieci na YouTube) bez nadzoru rodziców. Dziecko nie potrafi samo zdecydować, że bajka którą ogląda jest zbyt brutalna na jego wiek.
  7. Dzieci mają ogromną potrzebę ruchu, i dzięki realizowaniu jej, doskonalą umiejętności motoryczne, ale także poznają świat i uczą się nowych rzeczy. Jeśli dziecko będzie spędzało statycznie czas w domu, to z pewnością swoją potrzebę ruchu będzie próbowało zrealizować w szkole/ przedszkolu, gdzie z przyczyn obiektywnych nie będzie to możliwe. Brak możliwości realizacji potrzeb prowadzi do frustracji, a ta często do agresji wobec innych, ale także siebie.


Oczywiście niemożliwe jest, aby całkowicie odciąć dziecko od jakiegokolwiek kontaktu z urządzeniami mającymi ekrany- świat poszedł do przodu i umiejętność korzystanie z komputera jest bardzo przydatna. Należy natomiast bardzo ograniczyć dostęp i pilnować, aby treści, które ogląda dziecko, były dostosowane do jego wieku. Przynajmniej raz na jakiś czas rodzice powinni oglądać ulubione programy dziecka razem z nim - w ten sposób będą mogli sprawdzić, czy aby filmy, które pozwalają im oglądać bez przeszkód, nie zmieniły swojej formuły. Optymalny czas, jaki młodsze dzieci powinny spędzać przed ekranami to około pół godziny dziennie. W przypadku dzieci mających „za dużo energii” czas ten nie powinien być wydłużany, a bajki, które oglądają, zdecydowanie nie powinny zawierać scen walki i kojarzyć się z żadną formą przemocy.

 

W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości zapraszam do kontaktu.

Psycholog,

Katarzyna Kwiatkowska

Data dodania: 2022-10-19 11:02:38
Data edycji: 2022-10-21 13:54:58
Ilość wyświetleń: 926

Regionalizm

Wejdź i dowiedz się więcej o regionalizmie

Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy, zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!

Więcej informacji

Informacja

Rozbudowa sali gimnastycznej - relacja z placu budowy

Więcej informacji

"Nie dla szkoły się uczymy, lecz dla życia"

Cytat
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej